دریافت اقامت ایتالیا می تواند یک روند طولانی و پیچیده باشد. مجوز اقامت ایتالیا به روش ها و درخواست های مختلف انجام می شود که بستگی به هدف شما دارد به هر هدفی که بخواهید بیشتر از سه ماه در ایتالیا اقامت داشته باشید مجوز اقامت ضروری است و باید دقیقا با توجه به هدف خود که شامل اقامت کاری، اقامت تحصیلی ایتالیا، اقامت خانوادگی و ازدواج و اقامت سرمایه گذاری ایتالیا است درخواست بدهید.

نکته مهم: اگر قصد سفر توریستی و هر نوع سفر کوتاه مدت برای زمان کمتر از سه ماه در ایتالیا را دارید اخذ ویزای شینگن ایتالیا برای شما کافیست و نیاز به درخواست برای اقامت ندارید.

کشور ایتالیا از کشورهای محبوب اروپا برای مسافرت است و آمار گردشگران خارجی در این کشور زیاد است. علاوه بر گردشگران زیادی که به این کشور سفر می کنند، صد ها هزار نفر هر ساله برای دریافت مجوز اقامت ایتالیا درخواست می دهند و قصد زندگی بلند مدت و دائمی در این کشور را دارند که آمار قابل توجهی برای اخذ اقامت اروپا است. با توجه به پیچیدگی هایی که در فرایند دریافت مجوز اقامت اروپا وجود دارد، در این مطلب به راهنمایی جامع درباره انواع روش های اقامت و مهاجرت به ایتالیا می پردازیم.

دریافت اخذ اقامت کاری ایتالیا

زمانی که برای کار قصد اقامت در ایتالیا را داشته باشید باید برای اقامت کاری ایتالیا درخواست بدهید. اولین شرط درخواست اقامت کاری ایتالیا این است که توسط یک کارفرما یا شرکت معتبر ایتالیایی پذیرفته شده باشید و آنها به صورت رسمی اعلام کنند که شما برای انجام فعالیت و حوزه کاری مشخص قصد ورود به ایتالیا را دارید و از طرف اداره اشتغال ایتالیا صلاحیت کار کردن داشته باشید. همچنین قبل از ورود به ایتالیا باید از طریق سفارت ایتالیا در ایران، اقدام به دریافت ویزای کاری ایتالیا کنید که یک مجوز ورود به کشور ایتالیا است.

نکته مهم: پس از دریافت ویزا و ورود به کشور ایتالیا، برای دریافت مجوز اقامت حتما باید با توجه به نوع اقامت خود از پلیس ایتالیا مجوز اقامت دریافت کنید تا اقامت شما تایید شود.

شرایط دریافت اقامت کاری ایتالیا

پذیرش کارگران خارجی غیر اتحادیه اروپا براساس یک سیستم سهمیه ای برای ورودی های جدید سالانه است. سیستم سهمیه بندی در نظر گرفته شده است تا پذیرش افراد خارجی غیر اتحادیه اروپا و دسترسی آنها به بازار کار ایتالیا را تنظیم کند. افرادی که در یک تخصص کاری حرفه ایی باشند و توانایی بالایی داشته باشند از قانون سهمیه معاف می شوند و خارج از سهمیه می توانند درخواست اقامت کاری بدهند.

اقامت تحصیلی ایتالیا

ایتالیا از کشورهای محبوب برای تحصیلات دانشگاهی و سایر رده های تحصیلی است. کیفیت آموزشی بالا و امکانات دانشگاهی مدرن در بسیاری از شهرهای ایتالیا برای محصلان فراهم شده است. برخی از معتبر ترین دانشگاه های ایتالیا میتوان به دانشکاه میلان، دانشگاه بولونیا، دانشگاه رم و غیره اشاره کرد. افرادی که برای تحصیل قصد اقامت در ایتالیا را دارند باید از راه های قانونی برای دریافت مجوز اقامت و ویزای تحصیلی خود اقدام کنند.

قبل از اقدام به سفر ایتالیا باید از طریق سفارت ایتالیا درخواست ویزای تحصیلی بدهید. با توجه به زمان بر بودن فرایند اخذ ویزا، سه ماه قبل از تاریخ سفر اقدام به دریافت ویزای تحصیلی نمایید. تایید پذیرفته شدن شما در دانشگاه های ایتالیا از مدارک لازم برای ویزای تحصیلی است.

پس از وارد شدن به ایتالیا با ویزای تحصیلی در طول هشت روز پس از ورود باید درخواست مجوز اقامت را به اداره پست و یا پلیس محلی ایتالیا بدهید. در انجا باید فرم درخواست اقامت تحصیلی را تکمیل کنید و مدارک زیر را نیز تحویل بدهید:

یک کپی از پاسپورت و صفحه اطلاعات ویزای شما
یک نسخه از بیمه درمانی معتبر که برای دریافت ویزا تهیه کردید
یک کپی از نامه پذیرش شما از طرف دانشگاه

اداره پست محلی ایتالیا به شما رسیدی مبنی بر تأیید درخواست اجازه اقامت تحصیلی می دهد بعد از آن شما باید رسید را به اداره پلیس ایتالیا ببرید و اقامت خود را تایید کنید. پس از تایید و دریافت مجوز اقامت باید آن را به دانشگاه پذیرفته شده تحویل بدهید.

آیا با اقامت تحصیلی اجازه کار کردن در ایتالیا را دارید؟

با داشتن ویزای تحصیلی ایتالیا فقط می توانید به صورت پاره وقت کار کنید یعنی به اندازه حداکثر ۲۰ ساعت در هفته مجاز به کار کردن هستید که حدود ۱۰۰۰ ساعت در سال می شود. علاوه بر این پس از تمام شدن تحصیلاتتان، اقامت تحصیلی حود را به اقامت کاری تبدیل کنید و به صورت تمام وقت کار کنید که این مجوز در صورت تایید سیستم مهاجرت ایتالیا برای شهروندان غیر از اتحادیه اروپا به شما داده می شود.

اقامت از طریق ازدواج و خانواده

این نوع اقامت برای کسانی است که اعضای خانواده آنها به صورت قانونی مقیم ایتالیا باشند. در این صورت اعضای خانواده می توانند برای اقامت ایتالیا و زندگی در کنار خانواده درخواست بدهند. ویزای خانوادگی برای اعضای درجه یک خانواده یعنی همسر فرد، فرزندان زیر ۱۸ سال، فرزندان بالای ۱۸ سال که ناتوان و یا کم توان باشند و پدر و مادر فرد که بالای ۶۵ سال باشند و فرزند دیگری نداشته باشند که بتواند از آنها مراقبت کند.

شرایط دریافت اقامت خانوادگی ایتالیا

در صورت داشتن شرایط گفته شده باید مدرک تایید نسبت فامیلی شما با فرد ساکن ایتالیا و همچنین مجوز قانونی بودن اقامت فرد در ایتالیا و سایر مدارک عمومی ویزا را تهیه کنید و برای دریافت ویزای خانوادگی اقدام نمایید. پس از دریافت ویزا اجازه ورود به ایتالیا برای مدت شش ماه را دارید و برای اقامت بلند مدت باید درخواست بدهید. پذیرش درخواست اقامت بلند مدت یا دائم شما بستگی به تایید از طرف پلیس ایتالیا و داشتن همه شرایط است.

شرایط اصلی برای پذیرش درخواست اقامت شما داشتن توانایی مالی عضو خانواده شما که ساکن ایتالیا است به این صورت که میزان در آمد سالیانه فرد به اندازه حداقل مقدار مشخص شده باشد که به ازای هر نفر از اعضای خانواده که قصد اقامت دارند تعیین می شود یعنی اگر بیشتر از یک فرزند و قصد اقامت داشته باشند میزان درآمد باید بیشتر باشد. شرط مهم دیگر داشتن مکان مناسب به اندازه ایی که برای زندگی خود فرد و افرادی که برای اقامت پیش او می روند کافی باشد. مناسب بودن مکان بر اساس حداقل متراژ مربع خانه فرد در ایتالیا تعیین می شود و برای زندگی دو نفره حداقل خانه ۴۵ متری، برای سه نفر ۵۵ متر، برای ۴ نفر ۶۰ متر و برای تعداد بیشتر نیز متراژ بیشتری مورد نیاز است.

اقامت دائم ایتالیا

با داشتن تابعیت ایتالیایی ، شما می توانید به خدمات درمانی رایگان ایتالیا و مزایای آموزشی آن دسترسی داشته باشید ، و می توانید شهروندی ایتالیا را به کلیه فرزندان خود که زیر ۱۸ سال دارند یا در آینده در ایتالیا متولد خواهند شد، منتقل کنید.

دریافت شهروندی و تابعیت ایتالیا اسان نیست و یک فرایند زمان بر است. مسلما اگر پدر و مادر یا پدربزرگ و یا اجداد شما شهروند ایتالیا باشند در هر کشوری هم که به دنیا آمده باشید و زندگی کرده باشید می توانید تابعیت ایتالیایی بگیرید.

راه دیگر دریافت اقامت ایتالیا ازدواج با یک شهروند ایتالیایی است. پس از ازدواج و دریافت ویزا و اقامت ایتالیا. باید دوسال با همسر خود در ایتالیا زندگی گنید و سپس برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید.

در صورتی که هیچ کدام از شرایط گفته شده برای دریافت شهروندی ایتالیا ر نداریدف باید از طریق اقامت طولانی مدت در ایتالیا اقدام کنید. برای دریافت شهروندی باید ده سال در ایتالیا زندگی کنید و اگر اقامت کاری یا تحصیلی شما دو ساله یا یک ساله است باید هر دوره آن را تمدید کنید و یا اقامت طولانی تر بگیرید تا به ده سال برسد. در زمان اقامت ده ساله نمی توانید برای مدت بیشتر شش ماه در سال را خارج از ایتالیا باشید و پس از آن برای تابعیت ایتالیا درخواست می کنید که درصورت پیرفته شدن ملیت و پاسپورت ایتالیایی در یافت می کنید.

از شرایط دیگری که برای دریافت شهروندی ایتالیا لازم است، تسلط بر زبان ایتالیایی است. برای دریافت شهروندی یک آزمون زبان ایتالیایی گرفته می شود که باید حداقل نمره مورد قبول را کسب کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اقامت ایتالیا و سایر نقاط اروپا و همچنین اخذ ویزای شینگن برای ورود به منطقه شینگن می توانید با کارشناسان وکیل ویزا تماس بگیرید و در تمام مسیر دریافت اقامت و ویزا از راهنمایی های متخصصان این حوزه بهره ببرید.

اقامت شینگن, اقامت شینگن ایتالیا, اقامت اروپا, ویزای شینگن, اخد ویزای شینگن, انواع ویزای شینگن, مشاوره ویزای شینگن, اقامت شینگن, اخذ اقامت شینگن, اخذ اقامت اروپا, خدمات ویزای شینگن, خدمات مهاجرت ویزای شینگن, ویزای شینگن اتریش, ویزای شینگن اروپا, دریافت اقامت شینگن