دریافت اخذ اقامت لهستان راه زندگی در این کشور و تبدیل شدن به یک شهروند اروپایی است. لهستان از کشورهای واقع در شمال شرقی اروپا است. که با جمعیت ۳۸ میلیون نفری از کشورهای پرجمعیت اروپا به شمار می رود. زبان رسمی مردم این کشور زبان لهستانی است و طبق آمار حدود ۹۴ درصد از جمعیت این کشور قومیت لهستانی دارند.

کشور لهستان از سال ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه اروپا درآمد و در سال ۲۰۰۸ عضو منطقه شینگن شد تا تا مرز آزاد با سایر کشور های شینگن داشته باشد. پس از عضویت لهستان در منطقه شینگن، امکان وارد شدن به لهستان با اخذ ویزای شینگن فراهم شد.

اقتصاد کشور لهستان ششمین اقتصاد اروپا است و واحد پولی این کشور زلوتی نامیده می شود که نماد اختصاری آن PLN است و از نظر ارزش هر یورو معادل ۴ زلوتی است.

اقتصاد و سطح زندگی مناسب در لهستان این کشور را به یک گزینه مناسب برای اخذ اقامت اروپا تبدیل کرده است. برای دریافت اقامت لهستان راه های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آنها اقامت از طریق ازدواج، اقامت تحصیلی، اقامت از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت و مهاجرت کاری لهستان است که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

قوانین و شرایط اخذ اقامت شینگن لهستان

برای ورود به کشور لهستان می توانید با دریافت ویزای شینگن لهستان اجازه ورود داشته باشید. اما ویزا یک مجوز موقت است که حداکثر ۹۰ روز اجازه اقامت در لهستان را به شما می دهد. برای اینکه بخواهید برای مدت زمان بیشتر در لهستان بمانید و یا قصد اقامت دائم در این کشور را دارید، باید مجوز اقامت بلند مدت داشته باشید. کارت های اقامت بلند مدت لهستان معمولا به صورت ۱۰ ساله صادر می شوند و هر ۱۰ سال نیاز به تمدید دارد.

اقامت لهستان می تواند به افراد با شرایط زیر تعلق بگیرید:

بچه ایی که پدر و مادر غیر لهستانی داشته باشد و طبق شرایط زیر در لهستان به دنیا آمده باید:
زمانی در لهستان متولد شده باشد که والدین او مجوز اقامت دائم و یا اقامت بلند مدت لهستان را داشته اند.
در زمانی که پدر و مادر بچه ویزای اقامت کوتاه مدت لهستان را داشته باشند در لهستان به دنیا آمده باشد.
از طریق ازدواج قانونی با یک فرد لهستانی و در صورت گذشت سه سال از ازدواج و عدم سابقه کیفری برای هر دو نفر، فرد می تواند درخواست اقامت دائم لهستان را بدهد.
افرادی که برای مدت حداقل پنج سال بدون داشتن مجوز اقامت به صورت پناهنده در لهستان زندگی کرده باشند، تنها در صورت داشتن شرایط و عدم ایجاد سابقه کیفری و اثبات اینکه فرد قادر به زندگی در کشور خود به دلایل حقوق بشر نباشد، میتواند برای اقامت دائم درخواست دهد.
شاغلین و محصلان خارجی که در لهستان تحصیل و یا کار می کنند با توجه به شرایط و میزان فعالیتی که برای کشور لهستان می توانند داشته باشند، درباره اجازه اقامت دائم آنها و تمدید مدت اقامتشان تصمیم گرفته می شود.

دریافت اقامت کاری لهستان

هر سال افراد زیادی برای وارد شدن به شغل مناسب و یا پیشرفت در حرفه کاری خود به لهستان می روند. دلایل افراد متفاوت است اما مطمئنا این که نرخ بیکاری کم است، حقوق متوسط کارگران و کارمندان در لهستان افزایش می یابد و هزینه زندگی به نسبت کم است، تاثیر زیادی دارد. با این حال، اخذ مجوز کار لازم برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا می تواند یک روند پیچیده باشد. چند راه مختلف برای به دست آوردن مجوز کار وجود دارد مانند دریافت اقامت کاری لهستان و یا اقامت موقت به همراه کار.

برای اینکه از ایران و یا کشورهای غیر اتحادیه اروپا به قصد کار بخواهید به لهستان سفر کنیم باید مجوز اقامت کاری لهستان که یکی از روش های اخذ اقامت اروپا است را داشته باشید. اخذ مجوز کار در لهستان می تواند یک مسئله پیچیده باشد. برای کار قانونی در لهستان لازم است که نه تنها یک مجوز کار داشته باشید بلکه اقامت خود را نیز قانونی کنید. این دو مجوز از نظر قانونی متفاوت هستند. با اخذ ویزا یا اجازه اقامت شما می توانید به طور قانونی در لهستان اقامت داشته باشید، اما به این معنا نیست که شما می توانید کار کنید.

برای کار قانونی در لهستان، شما نیاز به اجازه کار دارید و این سند تنها می تواند براساس درخواست کارفرمای آینده شما در لهستان اعطا شود. به عبارت دیگر شما نمی توانید برای مجوز کار خود بدون داشتن نامه و یا مجوز از شرکت ها و یا مراکز لهستان درخواست کنید. این بخش سخت ترین بخش این روند است زیرا شما ابتدا باید یک شغل و یک کارفرما را که مایل به استخدام شما هستند را پیدا کنید.

اقامت تحصیلی لهستان

برای درس خواندن در دانشگاه های لهستان نیاز به دریافت ویزای تحصیلی لهستان دارید. این نوع ویزا به نام ویزای ملی نوع D نامیده می شود که یک مجوز اقامت را برای مدت تحصیل به دانشجویان می دهد. وامکان ورود و خروج لهستان را برای دارنده ویزا فراهم می کند. شما باید یک سند رسمی از ثبت نام در دانشگاه های لهستان داشته باشید و حداقل ۳ ماه قبل از تاریخ برنامه ریزی ورود به لهستان اقدام به درخواست ویزای تحصیلی کنید.

مدارک لازم برای اقامت تحصیلی لهستان

برای اینکه ویزای تحصیلی و مجوز اقمت تحصیلی در کشور لهستان را در یافت کنید نیاز به مراحل و مدارکی دارید که در زیر مهم ترین آن ها اشاره شده است:

یک نامه رسمی از دانشگاه لهستان که شما در آن پذیرفته و ثبت نام شده اید
تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی
مدرک اتمام دوره دیپلم و یا لیسانس برای تحصیلات تکمیلی در لهستان
تسلط بر زبان و داشتن مدارک معتبر زبان انگلیسی یا لهستانی
گواهی بانکی شما برای تایید توانایی مالی پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در لهستان
بیمه معتبر که در منطقه شینگن مورد قبول باشد
مدارک شناسایی، پاسپورت و دو قطعه عکس

ویزای دانشجویی لهستان حق کار کردن قانونی را به محصلان این کشور می دهد. از سال ۲۰۱۵، دانشجویان خارجی دانشگاه های لهستان بدون هیچ محدودیتی می توانند در لهستان مشغول به کار شوند.

اقامت لهستان از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت

گر شما علاقه مند به انجام کسب و کار در لهستان و یا ثبت شرکت در این کشور هستید و از خارج از اتحادیه اروپا آمده اید، شما باید اقامت خود را در قلمرو جمهوری لهستان قانونی کنید. با توجه به اینکه سرمایه گذاری خارجی به نفع هر کشوری است، دریافت اقامت از این طریق راحت تر از سایر موارد است. سرمایه گذار باید یک سند و رضایت نامه از از حوزه ایی که قرار است در آن سرمایه گذاری کند از لهستان دریافت کند و بیزینس و مورد سرمایه گذاری فرد کاملا مشخص شده باشد. در صورت سرمایه گذاری و نداوم فعالیت در کشور لهستان فرد می تواند برای اقامت دائم درخواست کند.

اقامت و مهاجرت لهستان از طریق ازدواج

یک از راه هایی که بری ادریافت اقامت لهستان وجود دارد ازدواج کردن با یک شهروند لهستانی است. برای این نوع اقامت فرد باید حتما با یک شهروند قانونی لهستانی ازدواج کند. در صورتی که فرد حداقل دو سال اقامت بی وقفه در لهستان داشته باشد و سه سال از ازدواج او با شهروند لهستانی گذشته باشد می تواند برای اقامت دائم و شهروند رسمی لهستان درخواست کند.

اقامت دائم و شهروندی لهستان

چند روش برای اقامت دائم و دریافت شهروندی لهستان وجود دارد از جمله این روش ها ازدواج با یک فرد لهستانی است که توضیحات آن در بالا گفته شد. به طور معمول باید حداقل سه سال اقامت بی وقفه در لهستان داشته باشید تا بتوانید بریا شهروندی درخواست کنید. شما باید به ثبات درآمدی و شغلی در لهستان رسیده باشید و شرایط مالی قابل قبول برای دریافت حق شهروندی لهستان داشته باشد.

اطمینان حاصل کنید که برای ارسال درخواست خود حداقل ۴۵ روز قبل از پایان دوره اقامت قانونی خوداقدام کنید. اجازه اقامت برای مدت زمان اقامت شما اعطا میگردد اما هرگز برای بیش از دو سال این مجوز داده نمی شود.

مطلب فوق با کوشش همکاران ما در موسسه حقوقی مهاجرتی وکیل ویزا جمع آوری شده است، جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین سازمان در دفاتر تهران تماس حاصل فرمایید. امید است که مطلب فوق توانسته باشد، هر چند مختصر کمکی به اطلاعاتی شما در زمینه تابعیت، اخذ ویزای شینگن و اقامت لهستان کرده باشد.

اقامت شینگن, اقامت شینگن لهستان, اقامت اروپا, ویزای شینگن, اخد ویزای شینگن, انواع ویزای شینگن, مشاوره ویزای شینگن, اقامت شینگن, اخذ اقامت شینگن, اخذ اقامت اروپا, خدمات ویزای شینگن, خدمات مهاجرت ویزای شینگن, ویزای شینگن اتریش, ویزای شینگن اروپا