شینگن چیست؟

اگرچه شینگن اصطلاحی رایج در کشور ایران است، اما تلفظ درست آن شنگن Schengen zone است. کشورهای اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و لیختن اشتاین، ۲۶ کشور عضو پیمان ویزای شنگن محسوب می‌ شوند.

این منطقه که در وب‌سایت رسمی شینگن از آن با عناوینی هم‌چون بزرگترین منطقه بدون نیاز به پاسپورت جهان یاد شده ‌است، در سال ۱۹۸۵ در کشور لوکزامبورگ طی یک قرارداد بین‌المللی به وجود آمد. بر اساس این پیمان، ۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا و ۴ کشور عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) که محدوده‌ای به مساحت ۴،۳۰۰،۰۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی ۴۲۰ میلیون نفری را در بر می‌گیرد، به عنوان مجموعه‌ای واحد عمل می‌کنند.

ویزای شینگن چیست؟

برای ورود به منطقه شنگن نیاز به ویزای شنگن (Schengen Visa) دارید. این ویزا ورود به ۲۶ کشور عضو این پیمان را جواز می‌دهد و دارنده این ویزا خواهد توانست برای مدت‌ زمان و شرایطی مشخص به هریک از کشورهای عضو پیمان شنگن سفر کند.

ماهیت و هدف از سفر متقاضی تعیین کننده نوع و مدت زمان ویزای شنگن خواهد بود. به بیان دیگر اینکه هدف از سفر شما شرکت در توری گردشگری است یا انجام فعالیتی تجاری و یا صرفا توقف چند ساعته در یکی از کشورهای عضو اتحادیه، نوع ویزا و مدت اعتبار آن را تعیین خواهد کرد.

ویزای شنگن می‌تواند توسط هر یک از کشورهای عضو این پیمان صادر شود و با رعایت برخی قوانین، دارنده آن می‌تواند در مدت زمان اعتبار ویزا بدون مشکل در هر یک از کشورهای منطقه شینگن تردد نماید.

نکات تکمیلی در چگونگی اخذ ویزای شنگن

طی مراحل اخذ ویزای شینگن توجه داشته باشید که تمامی مدارک ترجمه شده شما باید مهر دارالترجمه داشته باشند در غیر این‌صورت مدارک شما فاقد اعتبار خواهند بود. معمولا دارالترجمه‌ها پس از ترجمه مدرک متقاضی برای گرفتن این مهر اقدام می‌کنند.

در صورت موافقت با درخواست شما، پاسپورت شما دارای برچسب ویزا خواهد بود و یک تاریخ اعتبار برای ویزای شینگن شما مشخص می‌شود. مدت اعتبار ویزای شینگن بستگی به درخواست شما و مدت زمان برنامه ریزی شده برای سفرتان دارد و تا ۹۰ روز طی بازه زمانی شش‌ماهه است. همچنین یک کد برای مشخص کردن تعداد دفعات مجاز ورود به کشورهای عضو شینگن برای شما تعریف می‌شود که می‌تواند از یک تا نامحدود متغیر باشد.

برای اخذ ویزای شینگن، درخواست خود را باید به سفارت‌خانه، کنسولگری و یا کارگزاری‌های کشور مقصد ارائه کنید. از شرایط ویزای شینگن می‌توان به گردش حساب بالا و تمکن مالی مورد قبول سفارت کشور مقصد اشاره کرد.

ویزای شینگن در انواع: ویزای اتحادیه شینگن، ویزای اعتباری منطقه محدود و ویزای ملی شینگن صادر می‌شود. برای اخذ ویزای شینگن فقط باید ۹ مرحله را طی کنید. هزینه ویزای شینگن بر اساس کشور مقصد متقاضی مشخص می‌شود.

اخذ ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن یکی از معروف‌ ترین انواع ویزا است و افرادی که قصد سفر به کشورهای اروپایی را دارند باید اقدام به اخذ ویزای شینگن کنند.

شینگن به مجموعه کشورهای اروپایی گفته میشود که تحت پیمانی با همین نام، قوانین متحد و یکپارچه‌ای را در راستای فعالیت‌ها و مقررات مرزی و مسافرتی خود، وضع کرده‌اند. به موجب همین پیمان، تمامی مردم کشورهای خارج از اتحادیه شینگن، جهت اخد اقامت اروپا، موظف به اخذ ویزای شینگن هستند. ویزای شینگن سندی است که برای سفر و دیدار از کشورهای منطقه ویزای شینگن از جانب مقامات مربوطه برای شخص متقاضی صادر میشود.

خیلی ها آرزوی سفر به اروپا، این قـاره سبـز و جذاب را دارنـد. با اخذ ویزای شینگن، خیلی راحت می توانید بین کشورهای مختلف این قاره سفر کنید و از آثار تاریخی، خیابان ها، فروشگاه ها و رستوران ها و کافه های آن لذت ببرید.

سفر به پاریس و دیدن برج ایفل، کاخ ورسای و موزه لوور یا سفر به هلند با کانال های آبی زیبـا و گـالـری های فراوانش می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. از آلمان، سوئد و دانمارک و نروژ هم که هرچه بگوییم کم گفتیم. اما شما با اخذ ویزای شینگن می توانید علاوه بر این کشورها، به هر ۲۶ کشور دیگه ای که می خواهید سفر کنید.

اخذ ویزای اتحادیه شینگن :

ویزای USV در واقع همان ویزای گردشگری یا ویزای توریستی شینگن است که با داشتن آن مجوز ورود به کشورهای انواع اتحادیه شینگن را به مدت ۹۰ روز در هر شش ماه به دست می آورید. تاریخ اعتبار این ویزا از زمان اولین ورود به محدوده شینگن محاسبه می شود. این نوع ویزا انواع مختلفی دارد و بر اساس هدف متقاضی از سفر به هر یک از کشورهای عضو پیمان، ویزای اتحادیه شنگن به ۳ دسته ویزای A, B, C تقسیم می‌شوند که طبعا یکی از آنها به متقاضی تعلق میگیرد.

اخذ ویزای شینگن نوع A

منظور از این ویزا، اخذ ویزای شینگن ترانزیت فرودگاه است. در این صورت، مسافر حق خروج از فرودگاه کشور عضو ویزای شینگن را ندارد و فقط می‌تواند در یکی از فرودگاه‌های عضو این پیمان، هواپیمای خود را عوض کرده و به مقصد کشور دیگری در خارج از منطقه‌ شینگن پرواز کند.

اخذ ویزای شینگن نوع B

با داشتن اخذ ویزای شینگن از نوع B که نوعی ویزای عبور و ترانزیت به شمار می آید مسافر می تواند در مدت زمان حداکثر ۵ روز از کشورهای عضو منطقه شینگن به مقصد و کشوری خارج از منطقه شینگن سفر کند.

اخذ ویزای شینگن نوع C

دارندگان اخذ ویزای شینگن نوع C طبق شرایط و هدف سفر خود می توانند یکی از ویزاهای یک بار ورود، دو بار ورود و یا چند بار ورود را دریافت کنند. ویزای نوع C در واقع امکان اقامت و ورود به کشورهای عضو اتحادیه شینگن را برای کوتاه مدت برای مسافران فراهم می کند.

ویزای شینگن یک بار ورود: از این نوع ویزا تنها می توان برای یک بار ورود به کشورهای عضو پیمان ویزای شینگن استفاده کرد. این نکته حائز اهمیت است که با داشتن این نوع از ویزای شینگن با ترک کشور مقصد حتی اگر مدت زمان اقامتتان به پایان نرسیده باشد ویزای شما منقضی خواهد شد، یعنی تنها برای یکبار می توانید تحت هر شرایطی از این نوع ویزا برای ورود به کشورهای عضو منطقه پیمان شینگن در مدت زمانی مشخص استفاده نمایید.
ویزای شینگن دو بار ورود: با به همرا داشتن این نوع از ویزای شینگن شرایطی همانند ویزای یک بار ورود را خواهید داشت. یعنی می توانید در مدت زمانی که مشخص شده است از کشورهای این منطقه دیدن کنید. با این تفاوت که توسط این نوع از ویزای شینگن دو بار از امکان ورود به این کشورها برخوردار خواهید شد.
ویزای شینگن چند بار ورود : با داشتن این نوع از ویزای شینگن در مدت زمانی محدود یعنی ۹۰ روز در هر شش ماه از سال می توانید چند بار ورود و سفر بین کشورهای عضو منطقه شینگن را داشته باشید. این نوع از ویزای شینگن امکان سفر و اقامت به چندین کشور عضو اتحادیه شینگن را برای شما فراهم خواهد کرد.مدت زمان اعتبار ویزای شما یعنی ۹۰ روز از زمان ورود به هر یک از کشورهای عضو منطقه شینگن محاسبه خواهد شد. شما با اخذ ویزای شینگن مولتیپل می توانید تنها یکبار برای ویزا اقدام کنید ولی با همان ویزا چندین بار به منطقه شینگن سفر کنید . ویزای شینگن مولتیپل از نوع ویزای C یا ویزای شینگن کوتاه مدت است.​

مزایای اخذ ویزای شینگن مولتی

اولین مزیت مهم دریافت این ویزا این که شما تنها یکبار اقدامات اولیه برای اخذ ویزا از قبیل فرم در خواست ویزا و تکمیل مدارک و تحویل به سفارتخانه را انجام می دهید و برای سفرهای بعدی شما نیازی ندارید که این مراحل را انجام دهید.

دوم آنکه اگر قصد شما از سفر به اروپا اقامت و یا تحصیل در اروپا باشد و شما نیاز داشته باشید تا مقدمات آن را فراهم کنید دغدغه ای برای خروج از کشور مقصد و بازگشت دوباره به آن را ندارید. می توانید با خیال راحت مقدمات اقامت خود را فراهم کنید.

همچنین در صورت داشتن ویزای شینگن مولتیپل می توانید به سایر کشور های عضو شینگن بدون محدودیت سفر کنید.

نکته دیگر این است که با دریافت ویزای شینگن مولتی مدت اعتبار گذرنامه یا پاسپور شما نیز بیشتر می شود.

اخذ ویزای مولتی شینگن اعتبار پاسپورت شما را تا حد زیادی بالا برده و برای اخذ ویزای سایر کشور ها برای مثال یک فاکتورمهم شناخته می شود.

اخذ ویزای شینگن اعتباری منطقه محدوده

این نوع از اخذ ویزای شینگن بیشتر در شرایط خاص صادر می شود. با به همراه داشتن این نوع از ویزای شینگن می توانید فقط به مکان ها و مناطق مشخص و محدودی که در زمان اخذ ویزای شینگن اعلام شده است سفر کنید. ویزای شنگن از نوع اعتباری منطقه محدوده در مناطق دیگر به جز مناطق مشخص شده به هنگام اخذ ویزا اعتبار ندارد و دارندگان این نوع از ویزای شینگن اجازه سفر و ورود به هیچ کدام از مناطق دیگر را ندارند.

کشورهایی همچون فرانسه و آلمان نسبت به کشورهایی همچون مجارستان راحت تر و سریعتر انواع ویزای شینگن میدهند.

پس از کشورهای معروف تر شروع کنید. در سال ۲۰۱۱ آماری در زمینه ی ویزاهای شینگن صادر شده منتشر شد که نشان می داد، فرانسه بیشترین میزان صدور ویزا را دارد. ویزای توریستی شما نود روزه خواهد بود و با ارائه مدارک خاصی صادر خواهد شد.

چه مدارکی برای اخذ ویزای شینگن لازم دارید؟

۱ – فرم درخواست صدور اخذ ویزای شینگن

مهم ترین مدرکی که برای ارائه به سفارت کشورمورد نظرتان باید ارائه دهید این فرم می باشد. به یاد داشته باشید که در کامل کردن این فرم باید دقت داشته باشید و سعید کنید بدون ایراد آنرا تکمیل کنید…

۲ – مدارک هویتی ( ارائه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی)

اصل و کپی مدارکی از قبیل شناسنامه و کارت ملی برای احرازهویت شما بسیار حائز اهمیت و الزامی است.

۳ -گذرنامه معتبری که حداقل ۶ ماه اعتبار و ۲ صفحه ی خالی داشته باشد –

پاسپورت شما لازم است که تا ۶ ماه بعد از تاریخ خروج از منطقه شینگن اعتبار داشته باشد. همچنین در صورت داشتن ویزای قبلی لازم است آنها را تحویل سفارت دهید.

۴-گواهی اشتغال به کار

شما با ارائه گواهی اشتغال به کاراز طرفی ثابت می کنید که در انتهای سفر به کشور خود باز میگردید و از طرفی توانایی پرداخت مخارج سفر خود را دارید.

۵ – سند ملکی

شما با ارائه سند مالکیت در حقیقت تعلق مالی به وطنتان را ارائه کرده اید از طرفی این سند نشانه آن است که شما صرفا به قصد تفریح به اروپا سفر می کنید وبه منظور پناهندگی سفر نداشته اید. اصل سند ملکی شما بعد از انجام مصاحبه به شما تحویل دادخ می شود.

۶-پرینت حساب

گردش ۳ ماه اخیرحساب شماو همچنین مهر و امضای شعبه ای که در آن حساب دارید لازم و ضروری است

۷-عکس رنگی

معمولا تعداد دو عکس رنگی در سایز ۳*۴ ( برخی از سفارت ها سایز۶*۴)لازم است. این عکس باید دارای زمینه سفید رنگ بوده و به تازگی گرفته شده باشد همانند شرایطی که برای عکس پاسپورت صادق است

۸- بیمه‌ی مسافرتی – درمانی

شما می باید توسط یک شرکت بیمه که مورد قبول همه کشور های عضو شینگن باشد حداکثر تا مبلغ ۳۰ هزار یورو بیمه شوید و از خدمات کامل بیمه ای برخوردار شوید.

۹- پرینت رزرواسیون هتل و بلیت برگشت

باز هم صرفا به دلیل اینکه قصد پناهندگی ندارید لازم است که بلیت برگشت خود را از قبل تهیه کنید و پرینت آنرا به در هنگام ورود به مقصد ارائه دهید. به خاطر داشته داشته باشید که قبل از صدور ویزا اقدام به خرید بلیت نکنید که متحمل ضررمالی شوید.

زمانیکه برای مصاحبه به سفارت می روید ممکن است سوالات زیر از شما پرسیده شود:

قصد سفر به کدام کشورهای اتحادیه ی شینگن را دارید؟
هدف از سفرتان چیست؟
با چه کسی سفر می‌کنید؟
چرا می خواهید به کشور ما سفر کنید؟
​ آیا فرزند دارید؟ چند ساله هستند و چه کار می‌کنند؟
آیا توانایی پرداخت هزینه ها در مدت زمانی که در کشور ما هستید را دارید؟
از کجا مطمئن باشیم که به وطن خود باز خواهید گشت؟

دلایل ریجکت درخواست اخذ ویزای شینگن

درخواست ویزای شینگن (شنگن) ممکن است بر اساس صلاحدید افسر کنسولی رد و اصطلاحا ریجکت شود. حال سئوال اینجاست که چه عواملی باعث ریجکت ویزای شینگن در سفارت و یا کنسولگری می شود؟

دم ارائه دلیل محکم و قانونی برای برگشت به کشور
نداشتن هدف مشخصی از سفر
پاسپورت آسیب دیده
سوء سابقه در مواردی مانند مواد مخدر، تروریسم و … .
عدم توانایی پرداخت هزینه های اقامت در منطقه شینگن

رفع ریجکتی ویزای شینگن

اگر درخواست اخذ ویزا شینگن شما رد شده باشد، بهترین کار این است که شش ماه صبر کنید و سپس دوباره با مدارک کامل درخواست بدهید. سفارت ‌ها به یک سیستم متحد مجهز هستند و درخواست ‌تان دوباره رد می‌شود. در بعضی موارد به دلایلی درخواست برای بار اول رد شده و سپس با درخواست دوم و تکمیل مدارک، موفق به دریافت ویزا می‌شوید. زمانی که قصد دارید دوباره برای اخذ ویزای شینگن اقدام کنید، نامه ای به سفارت کشور مقصد بزنید و در آن، تاریخ ریجکتی ویزای قبلی، اثبات تصمیم اشتباه سفارت مبنی بر ریجکتی و هدف سفر از منطقه شینگن را اعلام کنید.

به طور معمول اگر دلیل رد درخواست مواردی مانند سوء سابقه نباشد، امکان قبول درخواست‌های بعدی وجود دارد.

موسسه حقوقی وکیل ویزا بزرگترین و معتبر ترین موسسه حقوقی در خاورمیانه همواره بانک اطلاعاتی گسترده ای در رابطه با موضوع اخذ ویزای شینگن آلمان و بقیه کشورهای اروپایی و تمامی مسائل حقوقی و مهاجرتی از جمله مهاجرت تحصیلی ،مهاجرت کاری و . . . بوده ، لذا شما عزیزان می توانید برای مشاوره اخذ ویزای شینگن و مهاجرت تحصیلی و مهاجرت کاری و اخذ اقامت اروپا ، با دفتر مرکزی ما در وین و یا با تمامی دفاتر همکار سازمان مهاجرتی وکیل ویزا در تهران تماس حاصل نموده و از طریق مشاورین و کارشناسان حقوقی و وکلای رسمی این دفاتر به صورت تلفنی و رایگان مشاوره ی تخصصی دریافت نمایید .

وقت سفارت فرانسه VFS

وقت سفارت فرانسه فرصتی برای مراجعه به سفارت را ایجاد می کند. اگر بخواهید به کشور فرانسه سفر کنید ابتدا باید وقت سفارت فرانسه VFS را اخذ کنید. علت سفر شما هر چه که باشد، اخذ این وقت الزامی است. پس از اخذ وقت می توانید به سفارت یا کارگزاری VFS مراجعه کنید و برای اخذ ویزا اقدام کنید.

در حقیقت برای اخذ ویزای فرانسه باید وقت سفارت بگیرید. یکی از خدماتی که می توانید از ویزاگردی دریافت کنید اخذ وقت عادی و فوری سفارت فرانسه است. برای این که موفق به اخذ این وقت شوید کافی است تا با مشاورین ما تماس حاصل نمایید.

مقالات ویزای شینگن, مقالات اخذ ویزای شینگن, مقالات انواع ویزای شینگن, مقالات و توضیحات ویزای شینگن, اطلاعات ویزای شینگن